De NS is onaangenaam verrast door de miljoenenboete die staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur het spoorbedrijf heeft opgelegd.
“Ik heb het idee dat we in een verkeerd toneelstuk terecht zijn gekomen”, zei NS-topman Roger van Boxtel donderdagochtend tegen de NOS.
“Ik heb de brief nog niet eens gezien en moet dit horen via de radio. We hebben vorig jaar zelf gezegd dat het beter moet en zijn met ProRail en het ministerie een verbetertraject gestart en nu krijgen we een jaar later nog een boete. Ik ben tamelijk verbaasd. Dit is symboolpolitiek.”
HSL is achilleshiel
NS en ProRail krijgen van Dijksma boetes opgelegd van in totaal 2,3 miljoen euro omdat de prestaties van de Hogesnelheidslijn (HSL) vorig jaar opnieuw onder de maat bleven. “Over de hele linie presteerden NS en ProRail in 2016 beter dan de jaren daarvoor. Maar de HSL blijft helaas voor beiden een achilleshiel. Dit moet écht beter”, aldus de bewindsvrouw.
De NS krijgt een boete van 1,25 miljoen omdat afspraken over het aantal zitplaatsen niet zijn nagekomen en de reizigers te veel last van vertragingen hadden. In de tweede helft van 2016 is het aantal vertragingen wel afgenomen. ProRail moet 1,05 miljoen betalen omdat minder treinen op tijd reden.
Momenteel wordt nog onderzocht of samenwerking met een andere partij kan leiden tot betere prestaties op de HSL. Als dat zo is, gaat Dijksma de NS vragen zich op deze samenwerking voor te breiden. Dat wordt deze zomer duidelijk.
Complexe spoorlijn
De HSL is een complexe spoorlijn. Dat komt omdat er onder meer een ander beveiligingssysteem is en er een ander voltage wordt gebruikt dan op het reguliere spoor. Onderzoekers stelden vorig jaar dat een even grote betrouwbaarheid als de gewone intercity op de HSL niet haalbaar is.
Volgens NS-topman Van Boxtel gaat het nu juist de goede kant op en zijn er positieve geluiden van de reizigers. "Dit is dan echt niet uit te leggen. Ik begrijp het niet. Dit valt echt rauw op ons dak." De topman kon nog niet zeggen of de NS in beroep gaat tegen de boete. "We gaan ons hier eerst rustig over buigen en ons over de boete beraden."
Dijksma begrijpt dat Van Boxtel boos is. "Dat is zijn goed recht'', zei de staatssecretaris tegen de NOS. "Maar het is niet zo dat hij dit in de krant heeft moeten lezen. We hebben hier steeds duidelijke afspraken over gemaakt. De HSL moest verbeterd worden, maar dat is in 2016 niet gelukt. Reizigers rekenen hier wel op. Het verbeterprogramma werpt de laatste maanden zijn vruchten af. Ik hoop oprecht dat het een succes wordt en dat het lukt om er een product van te maken waar we met elkaar trots op kunnen zijn."
Geld terug voor tickets
Reizigersclub Voor Beter OV vindt dat reizigers van de IC-Direct en de IC-Brussel compensatie moeten krijgen voor de "schandalige kwaliteit" van de twee lijnen. Voor Beter OV heeft zo zijn bedenkingen bij de boetes die Dijksma aan NS en ProRail heeft opgelegd.
"De boetes komen niet ten goede aan de reiziger, terwijl de NS de zoveelste aller-, maar dan ook echt allerlaatste waarschuwing krijgt", stelt de organisatie. "In plaats van de treindienst op de HSL te laten uitvoeren door een spoorwegmaatschappij die dat wél kan, zadelen de achtereenvolgende PvdA-staatssecretarissen de reiziger op met een waardeloze treindienst, waarvoor door middel van een toeslag tussen Schiphol en Rotterdam zelfs extra moet worden betaald."